Každý má vlastnú voľbu: Pohodlne plávať do otroctva alebo vstúpiť do PROTIPRÚDU
Šesť podivných leteckých havárií: Urýchľovače času alebo operácie pod falošnou vlajkou? Boli zavraždení aj Alexandrovci? Osudy tragédí letov MH 370 a MH 17 upadajú do zabudnutia. Presne, ako sme predpokladali...

Šesť podivných leteckých havárií: Urýchľovače času alebo operácie pod falošnou vlajkou? Boli zavraždení aj Alexandrovci? Osudy tragédí letov MH 370 a MH 17 upadajú do zabudnutia. Presne, ako sme predpokladali...

6. 1. 2017

vytlačiť článok

Pavel Kopecký bilancuje záhadné letecké havárie uplynulých troch rokov a spolu so známym vojenským analytikom sa pýta, či k nim nakoniec nepribudne aj tá spred niekoľkých dní

Svet s napätím očakáva závery vyšetrovateľov, ktorí dešifrujú záznamy čiernych skriniek z vojenského špeciálu Tu-154, ktorý tragicky havaroval minulý rok na Boží hod v Čiernom mori. Lietadlo, na palube ktorého cestovala aj spevácka časť legendárnych Alexandrovcov, narazilo údajne na hladinu mora v rýchlosti 510 km/h. Všetky „čierne skrinky“, teda palubné zapisovače dát, boli prepravené do Moskvy a vzápätí sa začala ich analýza.

Pavel Kopecký

Na závery je preto v tejto chvíli ešte priskoro. Navzdory všeobecne panujúcim predpokladom, že išlo skôr o technickú poruchu, však stále nemožno vylúčiť (a existujú dokonca mnohé náznaky), že mohlo ísť o teroristický útok. Keby sa táto verzia potvrdila, znamenalo by to ďalšie vyostrenie politickej situácie vo svete a zase o niečo chmúrnejšie vyhliadky do budúcna. K podobným záverom dochádza aj medzinárodne uznávaný politický a vojenský analytik Saker vo svojej analýze tejto tragickej udalosti.

Technická porucha a problém s palivom

Technická porucha, o ktorej vyšetrovatelia hovoria zatiaľ najčastejšie, je podľa jeho slov málo pravdepodobná, pretože Tu-154 patrí medzi najspoľahlivejšie stroje. Bezpečnostná bilancia tohto lietadla je porovnateľná s väčšinou lietadiel jeho doby, hoci bolo často prevádzkované v extrémnych podmienkach, v akých iné lietadlá neoperujú. Tu-154 stúplo do dostatočnej výšky na to, aby sa v prípade technickej poruchy úspešne pokúsilo o návrat na letisko, prípadne o relatívne bezpečné núdzové pristátie na vode. Počasie bolo dobré. Posádka nehlásila žiadny problém. Z tohto dôvodu musela byť podľa Sakera katastrofa okamžitá.

Nepravdepodobný je aj uvažovaný problém s palivom. V prípade nehody ide vždy o prvotné podozrenie, ale keby motory indikovali problém alebo aj keby došlo k ich úplnému výpadku, piloti by mali čas o tom informovať. A navyše, Tu-154 sa môže rovnako ako ostatné lietadlá vznášať a robiť manévre aj bez energie z pohonnej sústavy.

Málo pravdepodobnou príčinou havárie je aj často uvádzaný kontakt s vtákmi, ktorí by sa mohli dostať do jedného z motorov. „Nie som si istý, že by niekedy došlo k súčasne trojitému výpadku motorov po nasatí vtákov, ale aj keby sa to stalo, posádka to musela hlásiť, čo neurobila,“ uvádza Saker vo svojej analýze.

Takmer nulovo pravdepodobná je potom chyba pilotov. „Chlapi, ktorí pilotovali toto lietadlo, boli extrémne skúsení. A aj keď je ľudské pochybenie možné vždy, väčšinou vyústi do situácie, ktorú možno veži ohlásiť. Ovládanie Tu-154 je veľmi komplexná záležitosť a lietadlo má svoje slabiny – no tie boli ruskej posádke veľmi dobre známe a táto posádka bola dosť skúsená,“ píše ďalej analytik.

Agent Kremľa

Čítajte TU: Svet na križovatke: Trump je nádej, ale vojne s Ruskom nezabráni. Rodinné klany bankárov režírujú dianie z úzadia. Dôjde k odkladu apokalypsy? Česká vláda spolupracuje so silami zla. Kedy nás vypnú či poženú pred súd?

Teroristický útok?

Málo pravdepodobné je aj vysvetlenie, že by lietadlo zasiahla protiletecká strela. „Lietadlo je vybavené tromi motormi vrátane jedného inštalovaného nad zadnou časťou trupu, pričom explózia bojovej hlavice strely s tepelným navádzaním nemá dostatočný rádius na vyradenie všetkých troch motorov. Pokiaľ ide o väčšie strely, pobrežie Čierneho mora veľmi dôkladne kontrolujú ruské sily a bezpečnostné zložky (rovnako ako celé Čierne more), čiže dostať ich blízko k Soči by bolo veľmi riskantné a zložité.“

Ako najpravdepodobnejší sa preto javí výbuch bomby na palube, do ktorého by boli zapojené ukrajinské tajné služby. Všetky ostatné možnosti sú len minimálne pravdepodobné. „Zo všetkých týchto dôvodov, a hoci je ešte príliš skoro na špekulácie, mnou preferovanou hypotézou je to, že išlo o teroristický čin, ktorý majú na svedomí ukrajinskí operatívci.“

Útok nad Sinajským polostrovom

Keby sa táto Sakerova hypotéza potvrdila, mohlo by to mať v budúcnosti poriadne nepríjemné následky. Nie je teda vylúčené, že aj keby vyšetrovatelia došli k záveru, že išlo o teroristický atentát, nebudú hneď zoznamovať s týmito závermi verejnosť. Predovšetkým preto, aby Rusko získalo čas na zistenie konkrétnych páchateľov a celkovú reakciu – tak, ako to bolo v prípade teroristického útoku nad Sinajským polostrovom, kde 31. októbra 2015 zahynulo na palube ruského Airbusu A321 224 prevažne ruských turistov.

Aj tu spočiatku ruskí a egyptskí vyšetrovatelia dávali prednosť hypotéze o technickej poruche alebo chybe pilotov, ale potom sa nakoniec potvrdilo, že išlo o útok islamistov, ktorí na palubu prepašovali výbušninu prostredníctvom svojich ľudí na egyptskom letisku.

Putin

Čítajte TU: The New York Times: Putin je fašista! Manipulovať a klamať na plný úväzok. Sú všetci právnici nacisti? Amatérska novinárčina pre široké masy. Stáva sa zo západnej propagandy odfláknutá rutina?

Dlho utajovaný atentát

Podobnú metódu použili moslimskí teroristi aj v prípade lietadla EgyptAir, ktoré sa zrútilo 19. mája minulého roka do Stredozemného mora na trase z Paríža do Káhiry, severne od Alexandrie. Zahynulo všetkých 66 ľudí na palube. Aj tu vyšetrovatelia dlho tvrdili, že príčinou havárie bola technická porucha alebo ľudské pochybenie.

Až v polovici decembra minulého roka, teda po všetkých turbulentných udalostiach (Brexit, americké prezidentské voľby, rakúske prezidentské voľby, talianske referendum), bolo definitívne potvrdené, že príčinou tragédie bol teroristický útok. Tento záver bol doložený stopami výbuchu, ktoré sa našli na telách obetí.

Kto za útokom stál, zostáva stále predmetom vyšetrovania. Je veľmi pravdepodobné, že išlo rovnako ako v prípade ruského airbusu o Islamský štát, ktorý sa k tomuto atentátu už pred časom prihlásil. Povšimnime si však, že s objasnením prípadu sa prekvapivo nikto neponáhľa. Žiadna krajina totiž nechce priznať, že na jej území sa dá prepašovať výbušnina do lietadla. V prípade lietadla s Alexandrovcami je to ešte citlivejšie...

Osud MH 370 upadá do zabudnutia

V rovnakom čase, keď padli posledné pochybnosti o havárii egyptského lietadla, vyplávala z austrálskeho prístavu Fremantle holandská loď Fugro Equator, aby preskúmala dno v odľahlej oblasti Indického oceánu.

Ide o poslednú misiu, ktorej deklarovaným cieľom je vraj nájdenie vraku malajzijského boeingu, ktorý zmizol v marci 2014 s 239 ľuďmi na palube. Pátrači údajne po rokoch hľadania vôbec netušia, kde by sa mohol vrak nachádzať – a ich prieskum sa chýli ku koncu. „Bola to statočná akcia. Musíme sa však pripraviť na to, že lietadlo z letu MH 370 možno v nadchádzajúcich týždňoch nenájdeme,“ povedal austrálsky minister dopravy Darren Chester.

Pripomeňme, že lietadlo spoločnosti Malaysia Airlines zmizlo 8. marca 2014 počas letu z Kuala Lumpur do Pekingu a nad jeho zmiznutím sa aj naďalej vznáša hromada otáznikov, ktoré sa s pribúdajúcim časom ešte množia. Fakticky je už vyše dva roky verejnosť pripravovaná na to, že lietadlo sa nakoniec nenájde.

Vlani v októbri sa síce potvrdilo, že kus krídla nájdený v máji toho istého roku na Mauríciu je zo zmiznutého boeingu, ale tento fragment nie je jediným objaveným dielom. Niekoľko kusov sa od roku 2015 našlo na Mauríciu, Réunione, Madagaskare či v Tanzánii. Ako keby sa niekto s vyšetrovateľmi pohrával a vodil ich za nos. Vždy to už-už vyzeralo, že sa lietadlo nájde. No nakoniec upadá osud boeingu definitívne do zabudnutia – ako sme už na Protiprúde od začiatku predpokladali.

Malajzijské lietadlo

Čítajte TU: Vyšetrovanie sa neskončilo, zabudnite: Trosky máme. Kde je lietadlo? Pilot MH 370 na Taiwane a bez pamäti? Boj veľmocí o Rothschildov „super čip“? Špekulácie verzus súvislosti

Vyšetrovanie MH 17 sa skončilo blamážou

Zjavne rovnako bola napísaná posledná bodka aj v kauze ďalšieho malajzijského boeingu letu MH 17, zostreleného 17. júla 2014 nad Doneckou oblasťou pri mestečku Snižne. Hysterická snaha Západu rozdúchať znova protiruskú hystériu zverejnením správy holandských vyšetrovateľov v októbri 2015, ktorá by postavila Rusko na pranier a jednoznačne ho označila za strojcu zostrelenia lietadla, sa skončila totálnou blamážou. Jediné, čo vyšetrovatelia naďalej tvrdia (súčasťou tímu je aj hlavný podozrivý, Ukrajina), je, že lietadlo bolo zostrelené raketou Buk. Kto však lietadlo zostrelil, nebola ani táto podivuhodne zostavená komisia, ktorá úplne ignorovala dôkazy ruských expertov, schopná určiť.

Bez ohľadu na zjavne politické zadanie, ktoré vyšetrovatelia dostali, však prezentované výsledky ukazujú, že západná verzia príbehu MH 17 o krvilačnej doneckej domobrane podporovanej Ruskom je stále menej udržateľná.

S vlastným vyšetrovaním prišla ruská zbrojovka Almaz-Antey, ktorá rakety Buk vyrába. Tá zverejnila niekoľko hodín pred holandskými vyšetrovateľmi svoju vlastnú analýzu. Podľa nej zasiahla malajzijský boeing raketa vystrelená z územia kontrolovaného ukrajinskou armádou. Dôkaz? Inkriminovaný typ rakety sa v Rusku už dávno nevyrába a stále vo výzbroji ho má len ukrajinská armáda...

Vydajú Američania satelitné záznamy?

Vďaka správe od Almaz-Antey sa navyše ukázalo, že informácie, z ktorých holandskí vyšetrovatelia vychádzali, boli – mierne povedané – zavádzajúce. „Holandskí technickí špecialisti často využívali chybné alebo nedostatočné informácie o raketách Buk, ktoré získali z rôznych zdrojov vrátane tých verejných. Využívanie týchto východiskových dát nevyhnutne viedlo k chybným výsledkom a záverom,“ uviedla vlani Novaya Gazeta s odkazom na výrobcu týchto rakiet.

Na odhalenie skutočných vinníkov si teda zrejme budeme musieť počkať až do zmeny pomerov na Ukrajine alebo možno v Spojených štátoch, ku ktorej by mohlo dôjsť výmenou administratívy spojenou s nástupom Donalda Trumpa. Prípadné uvoľnenie amerických satelitných snímok, ktoré v čase zostrelu oblasť monitorovali a ktoré Američania doteraz odmietajú vydať, by možno vnieslo do celej veci viac svetla.

Najpravdepodobnejšie však je, že sa už nedozvieme nič – a na celú kauzu sa (tak ako v ostatných prípadoch) potichu zabudne. Prekryjú ju iné udalosti.

Hillery a Donald

Čítajte TU: Nová štúdia: Mrakodrapy 11. septembra nespadli „samy od seba“. Ako falšovať výskumy, keď ste štátna agentúra? Čučoriedkový koláč, termit a nové vyšetrovanie. Dočkáme sa na jeseň prepísania svetovej histórie?

Vyššia hra?

Definitívne upadol minulý rok do mediálneho zabudnutia aj osud tragédie Airbusu A320 letu Germanwings letiaceho 24. marca 2015 z Barcelony do Düsseldorfu. A opäť: niekoľko mesiacov od tragédie si naň takmer nikto ani nespomenie. Pritom nie je vonkoncom jasné, ako to s tou haváriou vlastne bolo. Airbus so 6 členmi posádky a 144 pasažiermi na palube narazil do horského masívu v Provensalských Alpách približne sto kilometrov severozápadne od Nice.

Nehodu nikto neprežil. Francúzske a nemecké úrady vzápätí označili za vinníka kopilota Andreasa Lubitza, ktorý údajne trpel psychickými problémami a úmyselne narazil s lietadlom do terénu.

Podľa mnohých leteckých odborníkov však urobili tieto závery príliš rýchlo a bez potrebných dôkazov. Skutočnosť mohla byť aj taká, že sa havarované lietadlo stalo nástrojom odkazu či varovania Nemecka a Francúzska v čase začínajúcej migračnej vlny. Ale to sú, samozrejme, „hlúpe konšpiračné teórie“ – ako aj všetky tie predchádzajúce, o ktorých bolo od prvej chvíle jasné, ako dopadnú. Že sú súčasťou oveľa vyšších hier.

Až budúcnosť ukáže, či sa jednou z nich za nejaký čas nestane aj vianočná havária ruského lietadla s Alexandrovcami z minulého roka. Budeme tieto „urýchľovače času“ či „operácie pod falošnou vlajkou“ sledovať aj v najbližších mesiacoch alebo náhle úplne zmiznú? Aj to nám totiž napovie dosť o tom, či sa svet začína pohybovať trochu iným smerom.

Podporte PP


reklama

Tagy článku

Odporúčame

Migračná kríza začala fakticky 11. septembra 2001: Nové poznatky, nové otázky ohľadom starého problému. Stálo za pádom WTC použitie takzvaného studeného lasera? Kombinácia tajnej zbrane a experimentu masovej manipulácie

Migračná kríza začala fakticky 11. septembra 2001: Nové poznatky, nové otázky ohľadom...

11. septembra 1990: Zrodenie Nového svetového poriadku. Maastricht bol zriadený na odstránenie štátov. Nezákonné NATO. A čo euro? Nemecko už nenájde z EÚ cestu späť. Rusko sa vymklo kontrole Západu – a tým sa zachránilo

11. septembra 1990: Zrodenie Nového svetového poriadku. Maastricht bol zriadený na odstránenie...

reklama
reklama

Najčítanejšie články

0
reklama
reklama

ODPORÚČAME

  • 0
reklama
reklama
reklama

ODPORÚČAME

  • 0
to top