Každý má vlastnú voľbu: Pohodlne plávať do otroctva alebo vstúpiť do PROTIPRÚDU
Hovory na pravici: Médiá vo víre informačnej vojny. Zdochýnajúci kôň najviac kope. Bruselská propaganda je porovnateľná s komunistickou. Ako sa nestať obeťou? Verejnoprávna televízia by mala byť zlikvidovaná!

Hovory na pravici: Médiá vo víre informačnej vojny. Zdochýnajúci kôň najviac kope. Bruselská propaganda je porovnateľná s komunistickou. Ako sa nestať obeťou? Verejnoprávna televízia by mala byť zlikvidovaná!

8. 7. 2016

vytlačiť článok

Radek Pokorný prináša informácie o mimoriadne zaujímavom seminári o propagandistickej vojne súčasných hlavných médií a ponúka exkluzívne videá z vystúpení rečníkov, ktoré nikde inde neuvidíte

Propaganda Washingtonu a Bruselu – ktorá sa viac či menej úspešne snaží ovplyvniť uvažovanie ľudí v Európe – je v dnešnej dobe porovnateľná s mediálnou masážou z čias reálneho socializmu. Zhodli sa na tom rečníci už 19. diskusného večera s názvom Hovory na pravici usporiadaného konzervatívnym občianskym združením Akce D.O.S.T. v júni v Prahe.

Extra

Na seminári pomenovanom „Médiá vo víre informačnej vojny“ vystúpili prední mediálni odborníci: vedúci Katedry PR a komunikácie na pražskej Vysokej škole medzinárodných a verejných vzťahov Petr Žantovský, spoluzakladateľ slovenského internetového rádia Slobodný vysielač Boris Koróni, politický analytik think tanku Institut Václava Klause Ladislav Jakl a vydavateľ časopisu Te Deum Michal Semín.

Žantovský: Mediálny „triedny boj“ sa vyostruje

Najväčším aktuálnym nebezpečenstvom je podľa Petra Žantovského cielené obmedzenie slobody slova a plazivo nastupujúca diktatúra v celoeurópskom rozmere. „To, čo dnes poznáme pod termínom informačná vojna, je len banálne robená propaganda. Môžeme veľmi jasne vidieť do kariet tým, ktorí ju organizujú a ktorí novinárov najímajú a honorujú.“ Žantovský zároveň poukázal na rozdelenie rolí na súčasnom mediálnom fronte. „Ten, kto útočí, nie je Kremeľ, ten sa len bráni informačnému útoku. Útočník je teda inde.“

Podľa neho je pre Západ čoraz ťažšie oslabiť Rusko prostredníctvom médií. „Unaviť Rusko v informačnej vojne nemôžu, pretože informačná vojna počíta so zradou, neverou a s nákupom duší v tábore protivníka – a to sa im v Rusku nikdy veľmi nedarilo, pretože nákupy duší sa dejú za peniaze. A tie mali v Rusku vždy len relatívnu a sprievodnú hodnotu. Podstatná hodnota je iná. Spoločná vlajka.“



Podľa Žantovského sa hlavné české médiá správajú predajne a servilne. Ako pozitívny jav naopak vníma rozmach alternatívnych médií a občianskej žurnalistiky. Ten podľa neho vypovedá o tom, že čím ďalej, tým väčšia časť spoločnosti dnešných predajných novinárov už vlastne ani nepotrebuje. Mainstreamové médiá sú z toho podľa jeho slov v súčasnosti dosť nervózne. „Triedny boj“ sa v dôsledku toho vyostruje a je dôslednejší a agresívnejší. Žantovský potom upozornil na to, že existuje prepojenosť propagandistických centier niektorých českých médií s americkou ambasádou.

Koróni: Nebezpečenstvo bruselskej propagandy

Boris Koróni predstavil projekt Slobodný vysielač, ktorý sa stal fenoménom alternatívnych médií na Slovensku. Zároveň upozornil na všade prítomnú mediálnu manipuláciu. „Keď sa pozriete okolo seba, vidíte veľké množstvo zmanipulovaných ľudí. Keď sa pozriete bližšie, uvidíte, ako podliehajú rôznym reklamám, politickým kampaniam, mimovládnym organizáciám a okrem toho ich manipulujú aj vplyvné médiá.“ Médiá sa podľa neho už ani neobťažujú hľadať pravdu, ale majú svoje jasné zadanie dané ich majiteľmi, ktorí chcú presadiť svoje politické ciele.



Tajné služby a vládne agentúry nás podľa jeho slov špicľujú na každom kroku. Verejnoprávne médiá sa správajú rovnako ako tie komerčné a zamlčujú zásadné informácie, ktoré by mohli ovplyvniť verejnú mienku proti EÚ či Washingtonu. Najmarkantnejšie to bolo podľa neho v prípade informovania o vojne na Ukrajine a migračnej kríze. Väčšina ľudí na Slovensku aj v Čechách si podľa jeho slov tieto mediálne lži uvedomuje a občania už začínajú byť poriadne naštvaní.

„Keď tzv. známe osobnosti presviedčajú ľudí, aké je všetko úžasné a že k úplnej spokojnosti treba už len vymazať Rusko z mapy, ľudia idú vyskočiť z kože. Vinníkom všetkých problémov a nespokojnosti sú potom podľa mainstreamových médií ,konšpirační teoretici‘. Každý, kto s hlavným prúdom nesúhlasí, je konšpirátor a agent Kremľa. Za peniaze z Kremľa sa vraj snažíme rozvrátiť demokratickú spoločnosť. Tí, ktorí sú preukázateľne platení dolármi z Ameriky, nás smiešne obviňujú, že sme platení z Kremľa,“ uviedol novinár.

Koróni ďalej dôrazne varoval pred snahou mainstremových médií a mimovládnych organizácií obmedziť slobodu slova pod zámienkou ochrany slobody a demokracie. Upozornil zároveň na fakt, že v súčasnosti vznikajú orgány na „boj s ruskou propagandou“. „Na Slovensku existuje snaha odstrihnúť alternatívne médiá od príjmov z reklamy. YouTube, Facebook a Google sa dohodli s Európskou komisiou, že budú mazať ,nenávistné‘ príspevky. Kto určí, čo je nenávistné? Keď už tu sú orgány na boj proti ruskej propagande, prečo tu nie sú aj inštitúcie na boj s americkou propagandou?“

Jakl: Koniec režimu sa blíži

Podľa Ladislava Jakla existuje hranica medzi bežnou publicistikou a propagandistickou mašinou, ktorá ovláda súčasné médiá. „Súvisí to so stavom režimu, ktorý má pocit, že je tesne pred zavŕšením totálneho panstva. V takej chvíli sa skrutky uťahujú ešte rýchlejšie, a to bez ohľadu na vedľajšie efekty. Táto fáza režimu sa často kryje so začiatkom konca týchto režimov. Ale o to viac zase býva táto fáza spojená s vystupňovaním propagandy. Tak, ako to zažívame dnes.“

Ľavicovým liberálom sa všade na Západe podarilo ovládnuť štátne médiá, ako je napríklad Česká televízia. Štátne médiá by podľa Jakla mali byť zrušené. „Kartágo musí byť zničené. Načo sa zapodievať tým, kedy nám klamali a nalievali nám do hlavy nezmysly?“ Jednou z hojne používaných propagandistických metód je podľa neho nálepkovanie. Typickú nálepku extrémista či populista podľa jeho slov na niekoho prišijú a potom sa stáva jeho vlastnosťou a atribútom.

Karty

Čítajte TU: Hra s červenými kartami: Príprava politickej destabilizácie Slovenska? Demokraciu treba prerobiť - ľud do nej priveľa hovorí. Čo chystá Európska únia pre neposlušných? Budeme sa asi ešte čudovať

Odlišné názory sú podľa Jakla šikanované. „Verejné peniaze z verejných inštitúcií tečú cez rôzne poloverejné nástroje v miliónoch do mimovládnych organizácií.“ Nie každá propaganda vyzerá ako propaganda: niekedy prichádza ako podprahové oznámenie pomocou rôznych sekvencií, obrazových materiálov, radenia príspevkov atď. „Raz som spočítal, že som jedno arabské dievčatko videl v televízii 28-krát.“ Jedným z dôležitých nástrojov je fenomén stádovitosti a pohodlnosti novinárov. „Nie vždy sa novinár stotožňuje s obsahom, ale pripadá mu len hlúpe hovoriť niečo iné. Nastoľovanie celospoločenských tém a verejná diskusia vzniká v úzkom okruhu ľudí, napríklad v jednej agentúre.“

Všeobecným omylom je podľa Jakla tvrdenie, že kto nechce, nemusí hlúpe médiá sledovať, a tak sa ho celý problém prestane týkať. „Najklasickejšia rada pre toho, kto sa chytá za hlavu z nejakého televízneho programu, znie: ,Tak to vypni. Má to tlačidlo. Nemusíš sa na to pozerať. Nečítaj tie noviny.‘ Lenže tá všadeprítomná tupá bruselská propaganda nemá len tú vlastnosť, že nás štve a vytáča tak, že by sme najradšej vyhodili telku von oknom, ale má ešte jeden dôležitý aspekt. Zásadným spôsobom ovplyvňuje rozhodnutia, ktoré majú dopady na nás. To, že zavrieme oči, ešte neznamená, že to prestane pôsobiť proti nám. Bude to pôsobiť ďalej, akurát o tom nebudeme vedieť.“

Semín: Objektívne médiá neexistujú

Michal Semín pripomenul vo svojom príspevku mediálny lynč prvého predsedu občianskeho združenia Akce D.O.S.T. Ladislava Bátoru pred piatimi rokmi. „Médiá popravili človeka, ktorého obviňovali z extrémizmu, zatiaľ čo dovtedy ministerstvo školstva ovládali skutoční zelení extrémisti. Normálnemu človeku sa z toho musel zdvihnúť žalúdok.“ Podľa Semína sa práve na „bátoriáde“ ukázala neuveriteľná sila médií, ktoré dokážu človeku zničiť život a zároveň zásadným spôsobom určovať politickú agendu a celé smerovanie spoločnosti.

Podľa Semína médiá nemôžu byť nikdy objektívne a nestranné. „Pri hodnotení určitých udalostí alebo spoločenských javov vždy vychádzame zo svojich svetonázorových východísk. Vždy, keď o niečom píšeme, sme zaujatí,“ uviedol Semín. Podľa neho neexistuje hodnotovo neutrálna žurnalistika. Každý človek má svoje hodnoty a tie určujú, aké informácie sa vyberú, aké témy médiá spracujú a aké správy sa v médiách objavia.

Podľa neho by sme sa nemali spoliehať na to, že môžu existovať objektívne médiá a že nejaké médium nám môže ponúknuť tzv. objektívne a vyvážené spravodajstvo a publicistiku. Ak sa od takejto ilúzie oprostíme, nebudeme patriť medzi obete informačnej vojny.

Podporte PP


reklama

Tagy článku

Odporúčame

Konšpiračná teória sa mení na realitu: Boj proti hotovosti je závažnejší ako tušíme. Nastupuje čipovanie ľudí. Sme na križovatke. Akčný plán tyranie nebývalých rozmerov

Konšpiračná teória sa mení na realitu: Boj proti hotovosti je závažnejší ako tušíme. Nastupuje...

Nálepky vo vlakoch: Kladivo na kotlebovcov. Železnice dali vytlačiť tisíce nálepiek. Takto sa rieši bezpečnosť na rizikových tratiach! Cestujúci musí rešpektovať subordináciu, aj keď mu ide o život

Nálepky vo vlakoch: Kladivo na kotlebovcov. Železnice dali vytlačiť tisíce nálepiek. Takto...

to top